Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-03@11:12:05 GMT

نقد رمان چرک فلامک جنیدی

تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۶۲۰۶۶۸

به گزارش ایکنا، جهان اقتصاد نوشت: رمان چرک اولین کار بلند خانم فلامک جنیدی، قصه زنی را بازگو می کند که مولفه های انسان اگزیستانسالیسم قرن معاصر را یدک می کشد این مولفه ها سوالاتی هستند که بشر هنوز به انها جواب دقیقی و روشنی نداده و لاجرم با انها مدارا می کند. تنهایی. آزادی . مسئولیت . اضطراب که همراه با مشکلات زندگی شهری و آپارتمانی گره خورده اند، موضوعات و مشکلات جدید و قابل بحثی را مطرح می کنند که می توان در قالب یک رمان به آنها پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مفهوم تنهایی نخستین مولفه ای بود که در فصل اول به آن پرداخته شده . زنی که در آپارتمان تنها زندگی می کند و یک ساختمان نیمه کاره را توصیف می کند که چون غولی از نقطه ای به سمت آسمان سربرافراشته و خود او که با دندان آبسه کرده شاهد بزرگ شدن این غول است. زن داستان با مشکلات کوچکی مثل دندان درد می تواند کنار بیایید و به ظاهر از این وضعیت گله دارد اما می پذیرد که زندگی همین است.

نکته داستان از انجایی اغاز می شود که بشر اگزیستانسالیسم در دنیای خود تنها نیست و برای رفع نیازهایش حتی ابتدایی به کمک و همکاری انسان های دیگر احتیاج دارد. سارتر می گوید” تمامی یک انسان از تمامی انسان ها ساخته شده و برابر همه آنها ارزش دارد و ارزش هر یک از آن ها با او برابر است”

زن داستان برای برطرف کردن نیازهای مادی خود معلم خصوصی زبان است هر چند در خود احساس خوبی برای مواجهه با دیگران نمی بیند و حتی تنفر دارد. از دست ندادن با انسانهای جدید بیزار است. قصه اصلی داستان از همین نیاز آغاز می شود. نیاز به مواجه شدن با آدم های جدید و شکل گیری داستان و شخصیت ها .

داستان روایت خود را با نمادهای بیرونی ادامه می دهد. اثر بی حسی نمادی از شخصیت تنهایی آزار دهنده است که زن هر چند دردش را تحمل می کند اما شکایت چندانی هم ندارد گویی با تنهای خود خود گرفته است. همزمان با از بین رفتن اثر بی حسی و درد شخصیت های گذشته دوباره وارد زندگی زن می شوند و زن به ناچار باید درد انها را تحمل کند گویی چاره ای جز مواجه شدن با آنها را ندارد. طاطا شخصیت مادربزرگ که رفتار تند مزاجی دارد و زن بیشتر مواقع از او و خاطراتش بیشتر یاد می کند تا بقیه، یک نوع همزاد پنداری در خود و طاطا می بیند در واقع طاطا می تواند نماد آینده غمگین زن باشد که زن از او فرار می کند در صورتی که یاد و حتی وجود او را در آخر داستان با خود یدک می کشد و از پله ها بالا میبرد. گویی گذشته و اینده این زن با زن قصه عجین شده هر چند زن از او فرار می کند.

تنهایی زن حالت وسواس گونه را تشدید می کند و در ادامه شاهد علائمی چون “رژیم های خطرناک” ” پا نگذاشتن روی خطوط سرامیک” ” نگرفتن چهارچوب در ” ” دست ندادن ” “شمردن قدم های راه پله” “شمردن تخمه آفتابگردان” هستیم. جنیدی با ابتکار خوب این نشانه ها را لابه لای قصه بیان می کند. المان های بازگشت به گذشته از گنجشک چوبی ساعت آغاز می شود زن گنجشک را می کند و با خود می برد که با کوکو کردن آن یاد گذشته نیفتد در حالی که گذشته را همراه خود به خانه میبرد.

در داستان جنیدی شاهد شخصیت هایی هستیم که به خوبی پرداخته نشده و فقط اشاره می شود و بعد در خلال جریان های دیگر داستان رها می شود. جنیدی بیشتر از ان که به طاطا می پردازد شخصت بهمن همسر سابق زن قصه را فراموش می کند و فقط با یک اشاره گذرا او را رها می کند . علت جدایی زن از بهمن مشخص نیست و حتی خاطراتی در ناخودآگاه زن از زندگی مشترک اشاره نمی شود. پیرزن خوابیده روی تخت و دختری که از منزل فرار می کند هم به همین شکل اشاره ای گذرا وارد داستان می شوند. عجله و شتاب زدگی در پرداخت به شخصیت های جدید در صفحه ۳۱ داستان آغاز می شود جایی که نویسنده تیتر وارد نام شخصیت ها را بیان می کند و در ادامه به صورت ناقص به انها می پردازد و یا اصلا نمی پردازد. مثلا نسیم و کامیار و روزبه و هومن و شبنم فقط یه صورت تیتر وارد اعلام می شود بدون انکه به انها پرداخته شود و رابطه شان با شخصیت زن داستان بیان شود. در ادامه با تعدد ورود شخصیت ها برخی سوالها بدون پاسخ رها می شود . گلاره با زن داستان چه کار کرده بود؟ حتی نسبتش با زن مشخص نیست. چرا نادر بعد از دیدن شخصیت اصلی زن داستان به یکباره تصمیم می گیرد به سفر بی بازگشت برود و طاطا را نزد زن بفرستد؟

منطق داستان در برخی قسمت ها قربانی شتاب زدگی می شود. اینکه گلاره در فاصله نصف روز سر از تیمارستان در می آورد و همزمان رفتن کسرا و مامان شهین به یزد با منطق روایی داستان و خمودگی فصل های اول داستان تضاد و سردرگمی ایجاد کرده است.

در انتهای داستان روایت دایی حسن و بتول ناقص رها می شود. نامه های ناخوانده دایی حسن می توانست ضربه نهایی به انتهای داستان وارد کند و ملال انگیز بودن زندگی زن و حتی شخصیت های دیگر را وارد مرحله جدیدی از روایت کند در حالی که فقط شاهد یک عکس ساده از او هستیم که روبه روی کلیسا گرفته شده و حتی نامه ها نخوانده رها می شود.

 سحر عیوضی-منتقد

 

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۲۰۶۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«پل آستر»‌ درگذشت

«پل آستر»، نویسنده آمریکایی سه‌گانه «نیویورک»‌ درگذشت.

به گزارش ایسنا، «پل آستر» نویسنده‌ ۳۴ کتاب از جمله سه‌گانه مشهور «نیویورک» در سن ۷۷ سالگی درگذشت.

«گاردین» نوشت، «جکی لیدن»، دوست و همکار این نویسنده اعلام کرد که «آستر» در روز سه‌شنبه در پی عوارض ناشی از سرطان ریه درگذشت.

داستان‌های او مملو از مضامین اتفاقات تصادفی، شانس و سرنوشت نوشته شده‌اند. بسیاری از قهرمانان داستان‌ها، خود نویسنده هستند و مجموعه آثار او خودارجاعی است و شخصیت‌هایی از رمان‌های اولیه دوباره در رمان‌های بعدی ظاهر می‌شوند.

«آستر» در سال ۱۹۴۷ میلادی در «نیوجرسی»‌ متولد شد. به گفته خود این نویسنده، او روند نگارش را از سن هشت سالگی و زمانی آغاز کرد که امضا گرفتن از یک بازیکن بیسبال را به این دلیل از دست داده بود که نه او و نه والدینش با خود مداد همراه نداشتند. از آن زمان به بعد «آستر» همه جا با خود مداد می‌برد. «آستر»‌ در مقاله‌ای در سال ۱۹۹۵ نوشته بود: «اگر یک مداد با خود در جیبتان داشته باشد، احتمال زیادی وجود دارد که یک روز وسوسه‌ شوید که از آن استفاده کنید.»

«آستر» در «دانشگاه کلمبیا»‌ تحصیل کرد و در اوایل دهه ۷۰ میلادی به پاریس مهاجرت کرد و به فعالیت‌های مختلفی از جمله ترجمه کردن پرداخت. او در سال ۱۹۷۴ میلادی به ایالات متحده آمریکا بازگشت و ازدواج کرد.

در ژانویه سال ۱۹۷۹ میلادی پدر «آستر» درگذشت و این رویداد به دلیلی برای نگارش نخستین کتاب خاطرات این نویسنده تبدیل شد. «اختراع انزواء» در سال ۱۹۸۲ میلادی منتشر شد.

«آستر» با انتشار «شهر شیشه» در سال ۱۹۸۵ که نخستین جلد از سه‌گانه «نیویورک» بود به موفقیت چشمگیری دست یافت.

این نویسنده به طور مرتب در دهه ۸۰، ۹۰ و ۲۰۰۰ میلادی بیش از ده‌ها رمان از جمله «قصر ماه»(۱۹۸۹)،‌ «موسیقی شانس»(۱۹۹۰)، «کتاب توهم»‌(۲۰۰۲) و «شب پیشگویی»(۲۰۰۳) منتشر کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ببینید | سخنان شاپور بختیار در مورد شخصیت و سبک زندگی امام خمینی در جلسه‌ی شورای امنیت حکومت پهلوی
  • درباره پل استر، نویسنده شهیر آمریکایی/ تراژدی پست مدرن
  • میراث «پل آستر» در سینما
  • پل استر، نویسنده شهیر آمریکایی در گذشت
  • رمان اجتماعی معمایی «آفرودیت» در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود
  • «پل آستر»‌ درگذشت
  • ۳ رمان نوجوان تألیفی پیشنهاد خرید هادی خورشاهیان از نمایشگاه
  • پل آستر درگذشت
  • بهترین فیلم های سامورایی قرن بیست و یکم؛ از The Last Ronin تا ۱۳ Assassins (+عکس)
  • داستان روز اول (6+4 نکته درباره جامعه پذیری کارکنان در سازمان)